27 Grudzień imieniny: |
|
Zabójcza koncentracja Autor : Paweł Sygnowski CZYTAJ WIĘCEJ METODY I TECHNIKI BADAŃ PEDAGOGICZNYCH Jak napisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową? TOP SECRET |
INTEGRACJA SENSORYCZNA Metoda ta stosowana jest u dzieci autystycznych i głęboko upośledzonych umysłowo, u których występują zaburzenia w układzie nerwowym, polegające na niewłaściwym przetwarzaniu inforamcji, co wywołuje dezorganizację i chaos w postrzeganiu rzeczywistości. Integracja sensoryczna stanowi zjawisko integracji czynności zmysłowych. Na proces ten składają się: - odbiór bodźców za pomocą zmysłów, - segregowanie eliminowanie dokonywane w odrębie układu nerwowego, a także rozpoznawanie i przypisywanie odpowiednich znaczeń bodźcem, - łączenie tych informacji z uprzednio odebranymi, - wytwarzanie odpowiednich reakcji adaptacyjnych na dane bodźce, - zapamiętanie tych sposobów reagowania w celu przyszłego wykorzystania ich. Celem tej terapii jest wzbogacenie zdolności mózgu do dostrzegania bodźców płynących z otoczenia, do odczytywania i zapamiętywania ich oraz opartego na tej podstawie świadomego działania. Terapeuta nie jest skoncentrowany na efekcie terapii, lecz na jej przebiegu nie walczy z objawami, ale z ich przyczynami. Jego działania, oparte na wynikach bardzo szczególowej diagnozy, obejmuja przede wszystkim: odpowiednie przygotowanie środowiska zewnętrznego, dostosowanie do potrzeb dziecka prostej stymulacji zmysłow, polisensoryczną stymulację, motywowanie dziecka do podejmowania wysiłku. Przebieg procesu integracji zmysłów decydować będzie zarówno o jakości wykonywanych przez dziecko ruchów, rozwoju świadomości własnego ciała, jak i sposobie postrzegania świata. To zaś leży u podstaw kształtowania się wyższych czynności umysłowych. Proces integracji sensoryczno-motorycznej nie zawsze jednak przebiega prawidłowo. W pracy z dziećmi głębiej upośledzonymi umysłowo można zaobserwować na poszczególnych etapach tego procesu różnego typu zaburzenia. Mogą one przybierać rozmaite formy, np. zaburzenia napięcia mięśniowego, zaburzeń koordynacji wzrokowo ruchowej, trudności w rozwoju mowy, zaburzeń zachowania. Literatura zalecana Bogdanowicz M., 'Integracja percepcyjno motoryczna Teoria, diagnoza, terapia'. KSIĘGARNIA EDUKACYJNA - POLECAM |
Aktualizacja 2019 |