*** POLECAMY ***
Zwielokrotnianie Umysłu
Autor : Harry Kahne
CZYTAJ WIĘCEJ
METODY I TECHNIKI BADAŃ PEDAGOGICZNYCH
PROJEKTY DOMÓW
Jak napisać, przepisać i z sukcesem obronić pracę dyplomową?
TOP SECRET
|
Konspekt do przeprowadzenia zajęć terapeutycznych z dziećmi głębiej upośledzonymi, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami .
TEMAT Zabawy w Sali Doświadczania Świata wzbogacanie doświadczeń zmysłowych w zakresie percepcji wzrokowej
i dotykowej.
CZAS TRWANIA 45 minut.
CELE REWALIDACYJNE-OGÓLNE
- stymulacja w zakresie percepcji wzrokowej
- wydłużanie czasu skupiania uwagi
- wyczuwanie i poznawanie poszczególnych części ciała
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego
- poprawa precyzyjności ruchów, wzmacnianie palców
- rozwijanie wrażliwości dotykowej
- rozwój aktywności ruchowej
- mobilizowanie podejmowania aktywności ruchowej
CELE OPERACYJNE
Dziecko:
- zna podstawowe części ciała
- współpracuje z nauczycielem w czasie wykonywania określonych zadań.
FORMY: indywidualna
POMOCE: lustra, szminka, włókna światłowodowe, kolumna z wodą, odtwarzacz cd, cd z muzyką
relaksacyjną, suchy basen, piłeczki, woreczki wypełnione np. grochem, projektor z tarczami
efekcyjnymi.
LP
|
FORMA ZAJĘĆ
|
REALIZACJA
|
POMOCE
|
|
Ćwiczenia przed lustrem (w kabinie lustrzanej ze
światłowodami).
|
Sadzamy dziecko w kabinie lustrzanej i mówimy
„Patrz, tam jest Piotruś.., gdzie jest twoja noga, ręka,
głowa (dotykamy wszystkich części ciała do lustra). Robimy różne
miny przed lustrem, np. nadymamy policzki, mrużymy oczy,
wyjmujemy język, stykamy się z odbiciem w lustrze: nos w nos,
ręka w rękę. Kołyszemy się razem z dzieckiem w prawo, w lewo.
Obrysowujemy lustrzane odbicie dziecka szminką, pastą do zębów.
Przesuwamy przed oczami dziecka włókna światłowodowe.
Oplatamy dziecko włóknami, przesuwamy je po wewnętrznej
części dłoni. Nakładamy większą ilość wiązek na plecy, brzuch.
Podczas ćwiczenia nazywamy poszczególne części ciał, które
dotykamy. Próbujemy wspólnie z dzieckiem dmuchać na
włókna światłowodowe.
|
Kabina lustrzana ze światłowodami.
|
|
Zabawa „ Łapanie świetlnych zajączków”.
Ćwiczenia przy kolumnie wodnej.
|
Łap razem z dzieckiem „świetlne zajączki”
przemieszczające się wokół sali. Zbliż się z dzieckiem do
kolumny. Dotykaj razem z nim twarzą, dłońmi lub innymi częściami
ciała kolumny (dużą rolę odgrywa dotykanie kolumn w terapii osób
niewidomych). Zbliż ucho dziecka do kolumny( prąd pęcherzyków
powietrza wywołuje bulgoczący odgłos). W czasie ćwiczeń włącz
muzykę relaksacyjną, wzmocnisz wtedy efekty wzrokowe.
|
Lustrzana kula z lampą oświetlającą kulę. Kolumny
wodne.
|
|
Obserwacja obrazów rzucanych na ścianę.
|
Obserwuj razem z dzieckiem poruszające się po
ścianie obrazy, dotykaj razem z nim przesuwające się wzory.
|
Projektor z tarczami efekcyjnymi.
|
|
Zabawa w suchym basenie.
|
„ Zanurz się” razem z dzieckiem w suchym
basenie. Przykryj je całkowicie i poproś, aby się”
odkopało”. Przykryj piłeczkami nogi dziecka , jego ręce i
poproś, aby wyjęło rękę, nogę. Jeśli nie jest to możliwe- pomóż
dziecku. Za każdym razem mów, to jest twoja prawa ręka,
lewa noga.
|
Suchy basen.
|
|
Zabawa z woreczkami.
|
Ściskamy razem z dzieckiem woreczki, masujemy nimi
ręce, plecy, nogi. Kładziemy woreczki na podłodze i chodzimy po
nich bosymi stopami. Próbujemy odpychać woreczki rączkami
do innego uczestnika zabawy.
|
Woreczki wypełnione grochem , fasolą, ryżem,
kasztanami, watą.
|
|